KinaReiser.no benytter cookies, som er en liten tekstfil/informasjonskapsel som lagres av nettleseren din. Ved å bruke våre nettsider samtykker du i bruken av cookies i nettleseren din.
×
Følg Kinareiser på Facebook! Følg Kinareiser på Instagram!
Bestill KinaReisers nyhetsbrev her:

Fornavn
Etternavn
E-post
By K
KinaReisers ansvarlige turisme
Kinareiser

Om du har fulgt med på nyhetsbrevet vårt en stund vet du allerede at vi på KinaReiser elsker tog. Vi legger det inn i fellesturer og prøver å overtale kunder til å kjøpe togbilletter for i hvert fall én strekning i løpet av kinarundturen. For togturer i Kina er mer enn en transportetappe, det gir deg en unik opplevelse, for ikke å snakke om bedre utsikt underveis. Dette har i våre øyne langt veid opp for at toget gjerne tar litt lenger tid enn fly. Til nå. De siste årene har det foregått en liten togrevolusjon, og den går ikke sakte, bokstavelig talt!

Hver dag kjøres nesten 2 000 turer med høyhastighetstog fordelt på 10 000 kilometer med togspor, på kryss og tvers over Kina i 350 kilometer i timen. Innen år 2020 er målet at den totale lengden med spor skal være 16 000 kilometer, som knytter sammen alle de store byene. Hvor mange millioner passasjerer kommer disse togene til å frakte? Allerede er det 50 millioner passasjerer som kjøper billett hver måned.

Hva betyr denne togrevolusjonen for Kina? Det opplagte er at folk kommer fortere frem enn om de skulle tatt det tradisjonelle toget. Reisetiden mellom Beijing og Shanghai er nå nede i 5 timer, under halvparten av hva det var før. Selv om fly fortsatt er raskeste vei til B, om B ligger et stykke unna, så slipper man lang reisetid til flyplassen, sikkerhetskontroll og det er langt færre forsinkelser på bakken enn i luften. Så totalt er det ikke lenger så mye å spare på å fly. En annen positiv "bivirkning" er at flyruter mellom to byer som nå har hurtigtog reduseres og i noen tilfeller faktisk legges ned. En liten seier for miljøet, det der. Mange vil nok også sette pris på at togkomforten er betraktelig oppgradert. De slanke, hypermoderne togene er langt unna de tradisjonelle "hard seats".

I starten av mai skrev den engelskspråklige avisen China Daily at kinesiske myndigheter har luftet tanken om å bygge lyntog fra Beijing til Amerika. Med en fart på 350 kilometer i timen er planen at man skal komme seg til USA via østre Sibir, i tunnel under Beringstredet til Alaska og gjennom Canada på omtrent to dager. Det er jo spennende å tenke stort, men det er vel ingen grunn til å forhøre seg om billetter til denne ruten helt enda. Mer realistisk er det nok at det i fremtiden blir høyhastighetstog som skal knytte sammen Kina, Thailand og Singapore. Togloffing i Asia blir ikke helt det samme etter dette. Enn så lenge kan vi hjelpe til med billetter på alle eksisterende togstrekninger. Absolutt noe å tenke på om du skal reise fra Beijing til Shanghai, Hangzhou, Xi’an eller Hong Kong. God tur!

PS! Om du synes hurtigtogene blir for moderne og raske, kan vi også fikse billetter på de vanlige togene. Å ta et vuggende nattog gjennom Kina er fortsatt noe vi mener er verdt å ofre en hotellnatt på. Disse togene går fortsatt jevnt og trutt, selv om de ikke får like mye oppmerksomhet.